• español
    • português (Brasil)
    • English
View Item 
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Artículos de revistas
  • Divulgatio. Perfiles académicos de posgrado
  • Vol. 03, no. 07
  • View Item
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Artículos de revistas
  • Divulgatio. Perfiles académicos de posgrado
  • Vol. 03, no. 07
  • View Item
  • English 
    • español
    • português (Brasil)
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Enseñanza del fútbol y masculinidades : análisis en dos clubes de la ciudad de San Carlos de Bariloche

Football teaching and masculinities : analysis in two clubs in the city of San Carlos de Bariloche

Thumbnail
View/Open
Artículo (356.1Kb)
Date
2018-11-29
Author
Martins, Fabián Horacio
Metadata
Show full item record
Abstract
Este artículo presenta parte de los resultados de investigación sobre enseñanza del fútbol y masculinidades en la ciudad de San Carlos de Bariloche. Se destaca que la enseñanza del fútbol exhibe diferencias en los dos clubes indagados, según las influencias dadas por las trayectorias de los sujetos de enseñanza y los modos de sociabilidad. En el club “Arco Iris” se enseñan conductas motrices ligadas a una perspectiva tradicional, entrelazadas a concepciones de masculinidades referenciadas en la disciplina del trabajo, mientras que en el “Vuriclub”, se acercan a una perspectiva alternativa con masculinidades localizadas en la caballerosidad y el juego limpio. En ambos clubes prevalecen de híbridos masculinos, los cuales se deshacen de las conductas machistas y conservan otros estereotipos tradicionales que incorporan elementos diversos e incluso contradictorios al servicio del dominio patriarcal en este deporte. Se evidencia una mayor apertura hacia las masculinidades múltiples, más allá de las inequidades de género que aún persisten.
 
This article presents part of the results of investigation about football teaching and masculinities in the city of San Carlos de Bariloche. It stands out that there are differences in the teaching of football in both clubs inquired, according to the influences given by their experiences and the club´s sociability. In the ´Arco Iris´ club motor conducts linked to a tradicional perspective are taught interlaced with masculinities conceptions joined to the job´s discipline. On the other hand, in “Vuriclub” they come close to analternative perspective focused in masculinities as gentleman code and fair play. In both clubs, male hybrids prevail, which rid themselves of macho behavior and preserve other traditional stereotypes that incorporate diverse and even contradictory elements in the service of patriarchal domination in this sport. There is evidence of a greater openness towards multiple masculinities, beyond the gender inequalities that still persist.
 
URI
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2800
Colecciones
  • Vol. 03, no. 07
Estadisticas
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/2800/statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio
 

 

Browse

All of RidaaCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio