• español
    • português (Brasil)
    • English
View Item 
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  • English 
    • español
    • português (Brasil)
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La sociología en las carreras de formación docente de la Universidad Nacional de San Luis. Programaciones de conducta durante la última dictadura cívico militar Argentina (1976-1983)

Thumbnail
View/Open
Tesis de maestría (2.273Mb)
Date
2024-12-12
Author
Delgado, Paula Antonia
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente Trabajo pretende identificar y analizar cómo operaron las programaciones de conducta en la propuesta formativa de los profesorados de formación docente del Profesorado de Educación Especial y el Prof. en Ciencias de la Educación, en relación a los espacios curriculares de Sociología en el dispositivo universitario de la UNSL en el período 1976 – 1983. Esta investigación se inscribe en una de las líneas de indagación del Proyecto de investigación “Hacer la historia, construir la memoria. Su impacto en las Ciencias Humanas” de la Facultad de Ciencias Humanas de la UNSL. El tema objeto de estudio se abordará desde una perspectiva teórica - metodológica de una Historia de las Prácticas Educativas, en clave genealógica a partir de los estudios histórico filosóficos que nos brinda Michel Foucault. Intentaremos analizar las producciones discursivas, en unas condiciones de posibilidad históricas singulares, y qué estrategias discursivas y prácticas se pusieron en juego para moldear y programar las conductas de los sujetos en formación. El uso de dicho abordaje permitirá comprender la complejidad del periodo que abarcó la última dictadura cívico-militar argentina que, según puede apreciarse a partir de la bibliografía y el material recabado, pudo haber afectado de modo singular las prácticas y los discursos de los sujetos que transitaron el espacio universitario.
 
The present work aims to identify and analyze how the behavioral programs operated in the training proposal of the teacher training teachers of the Special Education Teachers and the Professor in Educational Sciences, in relation to the curricular spaces of Sociology in the university device. from the UNSL in the period 1976 – 1983. This research is part of one of the lines of inquiry of the Research Project “Making history, constructing memory. Its impact on the Human Sciences” of the Faculty of Human Sciences of the UNSL. The topic under study will be approached from a theoretical-methodological perspective of a History of Educational Practices, in a genealogical key based on the historical philosophical studies provided by Michel Foucault. We will try to analyze the discursive productions, in unique historical conditions of possibility, and what discursive and practical strategies were put into play to shape and program the behaviors of the subjects in training. The use of this approach will allow us to understand the complexity of the period that covered the last Argentine civil-military dictatorship which, as can be seen from the bibliography and the material collected, could have uniquely affected the practices and discourses of the subjects who They traveled through the university space.
 
URI
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5023
Colecciones
  • Tesis de posgrado
Estadisticas
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5023/statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio
 

 

Browse

All of RidaaCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio