Mostrar el registro sencillo del ítem

Representation on the line : graphic recording instruments and scientific modernism

dc.creatorBrain, Robert M.
dc.date.accessioned2017-07-13T21:22:37Z
dc.date.available2017-07-13T21:22:37Z
dc.date.issued2008-11
dc.identifier.citationBrain, R. M. (2008). Representación en línea: los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científico. Redes, 14(28), 147-173.es
dc.identifier.issn0328-3186 (impresa)es
dc.identifier.issn1851-7072 (en línea)es
dc.identifier.urihttp://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/463
dc.description.abstractEl presente trabajo esboza una genealogía alternativa para dar cuenta del cambio epistemológico y técnico que supuso el pasaje de la energía a la información. El surgimiento del método del registro gráfico en el siglo XIX sienta las bases para la representación y cálculo analógicos del siglo XX y para la invención de la computadora. En ese sentido, el análisis de líneas de transmisión diferentes de las estandarizadas en la historia de las ideas permite revisar nociones sobre la “era de la información”.es
dc.description.abstractThis paper analyzes certain scientific imaginary, in which leading scientists promoted the graphic method of representing automatically recorded curves as “the language of the phenomena themselves,” or the “universal language of science”. Graphic recording devices appeared not merely as an effective laboratory method, they became the primary technique of universal communication. This essay delineates the movement from energy to information through the optic of the graphic method. It aims to contribute to the expanding revisionism of the computer and the “information age”, not in the form of a strictly linear or encompassing history, but by proposing elements of an alternative genealogy, sometimes drawn from unfamiliar sources, tracing lines of descent different from the standard accounts of either intellectual history or the history of engineering or business organization. The present account points to a different set of instruments and a different intellectual tradition, specifically that which came to be known in the 20th century as analog representation and calculation. This genealogy has been made necessary by the reigning moral history which underpins our assumptions about the emergence of the information age. This essay aims to sketch some of the lineaments of an alternative view, and to call attention to the work of those who have begun to make it conceivable.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.languagespaes
dc.publisherUniversidad Nacional de Quilmeses
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/es
dc.sourceRedeses
dc.subjectMétodos gráficoses
dc.subjectComputadoraes
dc.subjectProceso de datoses
dc.subjectGraphic methodses
dc.subjectComputeres
dc.subjectData processinges
dc.subjectComputadoreses
dc.subjectProcessamento de dadoses
dc.titleRepresentación en línea : los instrumentos de registro gráfico y el modernismo científicoes
dc.titleRepresentation on the line : graphic recording instruments and scientific modernismes
dc.typeinfo:ar-repo/semantics/artículoes
unq.blm.ubicacionP-AR-RED1es
unq.articulos.paginicio147es
unq.articulos.pagfinal173es
unq.revista.numero28es
unq.revista.volumen14es
unq.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
unq.articulos.seccionSección temáticaes
unq.tipo.snrdinfo:eu-repo/semantics/articlees
unq.accesoinfo:eu-repo/semantics/openAccesses


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem