• español
    • português (Brasil)
    • English
View Item 
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  • español 
    • español
    • português (Brasil)
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Q-Media. Cubo de valor de proyectos participativos transmedia

Thumbnail
View/Open
Tesis de maestría (6.165Mb)
Date
2024-11-07
Author
Jurado Toro, Liza Catalina
Metadata
Show full item record
Abstract
El año 2020 estuvo marcado por el impacto de la pandemia de COVID-19, lo que obligó a las industrias culturales, especialmente a la audiovisual, a transformarse y adaptarse rápidamente a nuevas formas de relación social, producción y consumo. La televisión, en particular, debió reinventarse para responder al aislamiento preventivo y a la cuarentena, ajustando sus formatos, contenidos y estrategias con el objetivo de incidir en las dinámicas de consumo, especialmente en niños, niñas y adolescentes. En muchos países, este medio fue clave para garantizar el derecho a la educación durante la crisis sanitaria, donde la convergencia y, en especial, el enfoque transmedia jugaron un papel fundamental. Este trabajo presenta el estudio de caso de Geniales, niñas y niños en acción, un contenido transmedia desarrollado en plena pandemia (2020-2021). La investigación analiza cómo su producción enfrentó desafíos operativos y cómo se estructuró su desarrollo y circulación, destacando el rol de la participación como elemento articulador dentro de la cadena de valor propuesta. Como resultado de este proceso, surge Q-Media, el Cubo de Valor para proyectos participativos transmedia, una herramienta diseñada para el análisis estratégico y la planificación participativa de nuevos contenidos. Esta metodología ofrece a creadores, canales de televisión y actores del ecosistema audiovisual un marco para la innovación y la gestión colaborativa.
 
The year 2020 was marked by the impact of the COVID-19 pandemic, forcing cultural industries, particularly the audiovisual sector, to rapidly transform and adapt to new forms of social interaction, production, and consumption. Television, in particular, had to reinvent itself in response to preventive isolation and quarantine, adjusting its formats, content, and strategies to influence consumption dynamics, especially among children and adolescents. In many countries, television played a crucial role in ensuring the right to education during the health crisis, where convergence—and especially the transmedia approach—proved to be fundamental. This study presents the case of Geniales, niñas y niños en acción, a transmedia content developed during the pandemic (2020-2021). The research examines how its production faced operational challenges and how its development and circulation were structured, highlighting participation as a key element in the proposed value chain. As a result of this process, Q-Media, the Value Cube for participatory transmedia projects, was created. This tool provides a framework for strategic analysis and participatory planning of new content, offering creators, television channels, and audiovisual ecosystem stakeholders an innovative model for collaborative management and development.
 
URI
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5026
Colecciones
  • Tesis de posgrado
Estadisticas
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5026/statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio
 

 

Browse

All of RidaaCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio