• español
    • português (Brasil)
    • English
View Item 
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  • español 
    • español
    • português (Brasil)
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los aportes de las neurociencias a la educación : una búsqueda de interdisciplinariedad

Thumbnail
View/Open
Tesis de maestría (1.073Mb)
Date
2024-05-27
Author
Simes, Juan Ignacio
Metadata
Show full item record
Abstract
Este trabajo se enfoca en investigar los aportes y aplicabilidad de las neurociencias en la educación, además de considerar los criterios epistemológicos para evaluar su validez y alcance. En el ámbito educativo, las neurociencias han ganado gran influencia en docentes que buscan soluciones innovadoras para los desafíos que tienen en sus aulas. Esto plantea interrogantes sobre su validez, las características de la interrelación disciplinar y cómo se integran en la práctica docente. Los objetivos incluyen analizar los aportes al campo educativo, examinar los cuidados epistemológicos para el diálogo entre neurociencias y educación y proponer enfoques teórico-prácticos basados en estos aportes. El estudio es exploratorio e interpretativo, abordando contribuciones y criterios epistemológicos relevantes, con un enfoque histórico y análisis de expertos. Se analiza un caso referente de innovación educativa y se presentan conclusiones que respaldan los objetivos planteados, alentando futuras investigaciones críticas.
 
This study focuses on investigating the contributions and applicability of neuroscience in education, as well as considering the epistemological criteria for assessing its validity and scope. In the field of education, neuroscience has gained great influence on teachers seeking innovative solutions to the challenges they face in their classrooms. This raises questions about their validity, the characteristics of the disciplinary interrelationship and how they are integrated into teaching practice. The objectives include analysing the contributions to the field of education, examining the epistemological concerns for the dialogue between neuroscience and education and proposing theoretical and practical approaches based on these contributions. The study is exploratory and interpretative, addressing relevant epistemological contributions and criteria, with a historical approach and expert analysis. A reference case of educational innovation is analysed and conclusions are presented that support the stated objectives, encouraging future critical research.
 
URI
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/4915
Colecciones
  • Tesis de posgrado
Estadisticas
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/4915/statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio
 

 

Browse

All of RidaaCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio