• español
    • português (Brasil)
    • English
View Item 
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  •   Ridaa Home
  • Secretaría de Posgrado
  • Tesis de posgrado
  • View Item
  • English 
    • español
    • português (Brasil)
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Comunidad originaria, escuela y Estado : realidad educativa actual de los estudiantes del nivel primario de la Comunidad Kokuere- í I, San Ignacio Misiones, Argentina

Thumbnail
View/Open
Tesis de maestría (4.082Mb)
Date
2025-02-28
Author
Gayozo, Alberto Rafael
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente trabajo de investigación presenta la problemática del acceso, permanencia y calidad de la educación primaria formal para los estudiantes de la comunidad Mbya Guaraní Kokuere-í I, ubicada en San Ignacio provincia de Misiones, Argentina. Mediante un abordaje cualitativo y cuantitativo, la investigación busca analizar la relación entre la comunidad originaria, la escuela y el Estado con el fin de identificar las principales barreras culturales, lingüísticas y socioeconómicas que enfrentan los educandos en su proceso formativo. Entre los principales hallazgos del marco teórico se encuentran los bajos niveles de acceso, alta repitencia y deserción escolar entre estudiantes indígenas en Argentina. Esto se debe a una brecha entre la cultura comunitaria, la aplicación de leyes estatales y la currícula escolar, así como a condiciones de pobreza y exclusión sistémica. El estudio se enmarca en el campo de la educación intercultural bilingüe y recupera los aportes de Paulo Freire sobre ética, lingüística y relaciones de poder en educación. La metodología implica revisión bibliográfica, observación participante, encuestas y entrevistas a informantes claves. Se espera que los resultados permitan comprender la problemática educativa de esta comunidad e incidir en políticas más inclusivas.
 
The present research work presents the problem of access, permanence and quality of formal primary education for students of the Mbya Guaraní Kokuere-í I community, located in the province of Misiones, Argentina. Through a qualitative and quantitative approach, the research seeks to analyze the relationship between the native community, the school and the State in order to identify the main cultural, linguistic and socioeconomic barriers that students face in their educational process. Among the main findings of the theoretical framework are the low levels of access, high repetition and school dropout among indigenous students in Argentina. This is due to a gap between community culture, the application of state laws and school curricula, as well as conditions of poverty and systemic exclusion. The study is framed in the field of bilingual intercultural education and recovers the contributions of Paulo Freire on ethics, linguistics and power relations in education. The methodology involves bibliographic review, participant observation, surveys and interviews with key informants. It is expected that the results will allow us to understand the educational problems of this community and influence more inclusive policies.
 
URI
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5740
Colecciones
  • Tesis de posgrado
Estadisticas
http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/5740/statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio
 

 

Browse

All of RidaaCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Universidad Nacional de Quilmes
Contact Us | Send Feedback | Estadísticas | Política del Sitio