Tiempo del saber : los fines de siglo desde el 1800 en adelante
The time of knowledge. Turns of the century from 1800 on
Abstract
El trabajo analiza la temporalidad del saber y la manera en que los cambios de siglo se inscriben en los saberes. A partir del estudio de los enfoques epistemológicos de Buffon, Humboldt y Charcot, el artículo establece distintas aproximaciones a la problemática del tiempo en las ciencias. En especial, se analizan los cambios de siglo hacia el 1800, el 1900 y el 2000, fechas en las que se constituye otro saber del tiempo y, en consecuencia, otro tiempo del saber. This paper examines the temporality of knowledge, the way how time became a fundamental component of knowledge. Its aim is to understand how the turns of the century get inscribed into the
knowledge of each time as a turning point. By reading Buffon, Humboldt, and Charcot´s epistemological approaches, the article draws different perspectives on the problematic of the increasing involvement of time in sciences. The turns of the century around 1800, 1900 and 2000 are analyzed as dates in which a different knowledge of time was constituted and, therefore, a different time of knowledge.