Narrative truth
Resumo
In this article I explore Hayden White’s constructivist approach to historical representation through the lens of “narrative truth”. My aim is to show that – in addition to helping historians make peace with constructivist premises – openness to a notion of narrative truth could support a useful rethinking of the commitments of disciplinary history. In elaborating the notion, I discuss common misunderstandings concerning the relation of representation to reality, the nature of history as a discursive practice and the more specific epistemological claims made by narrative constructivists. Particular attention is on intuitions that the past is storied in itself, assumptions that historical representation is somehow a “natural” or essential aspect of cognition (hence I also rehearse some arguments regarding “narrative form as a cognitive instrument”) as well as on beliefs regarding the role played by facts in historical representation. Also, and in light of my discussion of these other biases, I tackle the currently popular focus on the relation of experience and history. En este artículo, exploro la aproximación constructivista de Hayden White para la representación histórica, a través de los lentes de la “verdad narrativa”. Mi objetivo es mostrar que –además de ayudar a que los historiadores hagan las paces con las premisas constructivistas– la apertura a una noción de verdad narrativa podría sustentar nuevas y útiles reflexiones sobre los compromisos de la historia disciplinar. Al elaborar la noción, discutiré comunes malentendidos concernientes a la relación entre representación y realidad, la naturaleza de la historia como una práctica discursiva y las afirmaciones más específicamente epistemológicas hechas por los constructivistas narrativos. La atención particular se posará sobre las intuiciones acerca de que el pasado es relatado en sí mismo, suposiciones de que la representación histórica es de algún modo un aspecto “natural” o esencial del conocimiento (de modo que también ensayaré algunos argumentos respecto a la “forma narrativa como instrumento cognitivo”) así como también sobre las creencias con respecto al rol jugado por los hechos en la representación histórica. Además, y a la luz de mi discusión de estos otros sesgos, abordaré el foco popular actual sobre la relación de la experiencia y la historia.